Brno má nové trolejbusy. Nemusejí jezdit jen pod trolejovým vedením

Brněnský dopravní podnik převzal první trolejbusy, které mohou ujet i několik kilometrů bez kontaktu s trolejovým vedením. Energii jim v té době dává baterie.

Do brněnských ulic vyjedou poprvé trolejbusy, které nepotřebují k jízdě trolejové vedení. I když má Brno nejhustší síť trolejbusů v republice, taková vozidla pořizuje dopravní podnik poprvé.

Tento týden přebírá první tří vozy, do léta by jich měl mít celkem deset. Celkem za ně městská společnost zaplatí 120 milionů korun.

Nová vozidla z plzeňské Škody Electric budou jezdit jako normální trolejbusy se sběrači připojenými k trolejovému vedení. Budou ale schopny sběrače stáhnout a ujet pak až deset kilometrů díky energii v bateriích. Ty se pak po připojení k trolejovému vedení znovu nabijí.

Pohled na baterie uložené v zadní části trolejbusu.

Dopravní podnik vlastnosti nových vozidel poprvé využije při nadcházející opravě Chodské ulice. „Tam bude možné opravovaný úsek přejet bez nutných přeložek trolejového vedení,“ upřesnila mluvčí dopravního podniku Barbora Doležalová.

„Novinkou v brněnském provozu budou poloautomatické sběrače, což znamená, že stahování sběračů a zajištění ve stažené poloze je automatické,“ uvedl technický ředitel DPMB Jaromír Holec. Stejně tak se sběrače automaticky zvednou, aniž by musel řidič opustit kabinu.

V Brně na třinácti troljbusových linkách jezdí až 110 vozů. Nové budou mít ještě jednu výjimečnost, mají jako první klimatizaci.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související