Barevná energie současného jazzu projde během pěti dnů ulicemi i koncertními sály Hradce Králové

12. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Festival Jazz Goes To Town 2020 - CHROMB

27. ročník festivalu Jazz Goes to Town/Jazz jde městem projde Hradcem Králové od 12. do 16. října 2021. Pětidenní hudební akce s více než 50 interprety se uskuteční na celkem devíti místech krajské metropole a vyvrcholí závěrečným koncertem ve spojení s orchestrem Filharmonie Hradec Králové.

Ředitelka jazzového festivalu v Hradci králové Barbora Hodonická je naším hostem. Tak už je vše připraveno, aby mohl festival odstartovat?
Já doufám, že ano. Teprve to prověříme, ale už tady máme první festivalové hosty a opravdu začínáme. Věřím, že je vše připraveno.

Barbora Hodonická ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Letos má každý festivalový den nějaké své motto nebo heslo.
S tímto konceptem přišel náš dramaturg Michal Wroblewski, který už dělá dramaturgii festivalu Jazz Goes To Town druhým rokem. Uspořádáním do tematických celků jsme se snažili jazz a celý náš festivalový program lépe přiblížit divákům. Aby si pod ním lépe představili, co mohou očekávat, protože program je opravdu velmi různorodý. Není to už takový ten klasický jazz ve své čisté podobě, jak by možná mohl někdo čekat. A naopak být i tací, kteří se zase nálepky jazz trošku leknou. Současný jazz prezentujeme a představujeme jako jeden opravdu z mála festivalů v pěti po sobě jdoucích dnech. Mísí se tu různé fúze, různé vlivy jiných žánrů, proto jsme se snažili program uspořádat do tematických celků.

Současný jazz představujeme jako jeden z mála festivalů v pěti po sobě jdoucích dnech. Mísí se tam různé fúze a vlivy žánrů.
Barbora Hodonická, ředitelka festivalu Jazz Goes To Town v Hradci Králové

27. ročník, to už představuje pěknou řádku let, co se v Hradci Králové jazzový festival pořádá. Jazzman Martin Brunner ho založil před těmi 27 lety.
Ano, je to tak. Naše neziskovka Kontrapunkt to pomyslné organizační žezlo převzala v roce 2015, takže je to už náš sedmý ročník.

Čtěte také

Možná když mnoho lidí zaslechne slovo jazz, tak třeba ani neví, co si pod ním úplně představit.
Je to taková otevřená muzika. Já jsem se jí věnovala odmalička. A zároveň jsem od přírody zvědavý člověk, takže mě takové programy lákají. Jsem zvědavá, co všechno nového se ve světě jazzové muziky děje, co nového můžeme tady v Hradci Králové představit.

Živé podání jazzu vždy člověka na koncertech strhne. Mimochodem jak se povedl loňský ročník?
Všechno jsme stihli, proběhlo to v naprosto jedinečné atmosféře. Všichni tušili, že kulturní akce a skoro veškerý společenský život budou mít brzy zase utrum. Tedy trochu to poznamenalo návštěvnost samozřejmě, protože lidé už se báli. Ale zároveň si myslím, že to i díky tomu mělo jedinečnou atmosféru, protože všichni byli opravdu pospolití a chtěli si tuhle kulturní akci maximálně užít.

Čtěte také

27. ročník 12. až 16. října, přes 50 interpretů, 9 koncertních míst. Čím dnes odstartujete? Dnešek je pojmenován Na prahu nové éry.
Už druhým rokem první den festivalu věnujeme nadějným muzikantům konkrétně z Čech a Slovenska. Vystoupí dnes, ale to je důležitá informace, protože předpověď počasí není úplně ideální, má být zima i déšť, což pro muzikanty není úplně ideální a oni měli vystupovat venku, tak se dnešní koncert přesouvá do klubu Čtyřka na Velkém náměstí. Vystoupí tam dvě kapely. Brněnské trio Endemit, což je takový kytarový nářez. A potom kapela Tryptych, velmi známá na pražské scéně. Ta bude zase trochu takovým protikladem. Je více elektronická, využívající syntezátory a podobně. Ale obě kapely budou reflektovat to, co je aktuální na české jazzové scéně.

Nebudeme celý program vyjmenovávat den po dni, ale na co byste ještě posluchače ráda pozvala?
Určitě bych všechny pozvala na čtvrteční koncert do kina Bio Centrál, to je jeden z těch hlavních koncertů. Vystoupí na něm jednak francouzské trio Abacaxi a také Oli Steidle and the Killing Popes, což je berlínská kapela. Myslím, že ten zážitek bude jedinečný. Je to kapela, která už měla dorazit vloni, ale bohužel kvůli covidu jsme museli jejich vystoupení zrušit. Tak jsem moc ráda, že přijedou letos.

Čtěte také

V pátek ještě přinesete druhý ročník projektu, kdy přijede do Hradce skupina hudebníků nastupující nové generace a společně něco nazkouší.
Ano. To jsou muzikanti, kteří už jsou tady, protože pilně nacvičují. Je to pět hudebníků, mezi nimi i Nela Dusová pocházející z Hradce Králové, a každý z těch muzikantů má jednu svoji skladbu, kterou společně nacvičí. Možná se mezi sebou ani neznají, rozhodně spolu nikdy nehráli. V pátek tedy bude společná premiéra jejich projektu.

Také poslední koncert je vždy výjimečný. Protože to je vyvrcholení festivalu.
V sobotu dopoledne mohou diváci přijít i na workshop, kterého se letos ujal George Cremaschi. Bude věnovaný improvizaci bez ohledu na nástroj, bez ohledu na úroveň hráčů. Tedy může přijít opravdu každý, kdo se chce jakýmkoliv způsobem zdokonalit v improvizaci nebo kdo se o tohle téma zajímá a chtěl by si to sám zkusit. To bude v kavárně Artyčok.

A potom nás čeká závěrečný, opravdu největší koncert letošního festivalu, na kterém jsme nechali organizačně asi rok a půl života. Je to koncert ve Filharmonii Hradec Králové, ale také s velkým filharmonickým královéhradeckým orchestrem. Vystoupí na něm čtyři sólisté, Sofie Jernberg, Zuzana Santos Silva, Frank Gratkowski a Michal Nejtek. Zazní na něm dvě premiéry dvou českých autorů, které vznikly speciálně pro Jazz Goes To Town. A zazní také čtyři skladby významného skladatele, divadelního režiséra, německého autora Heinera Goebbelse.

Barbora Hodonická ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Celý rozhovor s ředitelkou festivalu Jazz Goes to Town/Jazz jde městem Barborou Hodonickou si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související