Anna Hýžová - Vitariánství jako Cesta - živá strava nebo-li raw food

20. duben 2017
Živá strava - Raw sandwich

Když se řekne syrová strava, mnoho lidí si představí pouze či převážně „studené“ a „neupravené“ jídlo, například kus mrkve, papriky, okurky či petržele na talíři, možná ovoce a tím to končí.

Když se řekne syrová strava, mnoho lidí si představí pouze či převážně „studené“ a „neupravené“ jídlo, například kus mrkve, papriky, okurky či petržele na talíři, možná ovoce a tím to končí.

Živá strava - Anna Hýžová

Pojmy jako syrová strava, živá strava, přirozená strava, raw food, raw foodism, vitariánství či rawtariánství znamenají však stravu či způsob stravování, kdy se všechny potraviny = jídlo i pití (ovoce, zelenina, bylinky, jedlé houby, semínka, ořechy, obilí...) konzumují v co nejpůvodnější podobě, tedy tak, jak je připravila moudrá matka Příroda.

Okurková polévka

Hostem Radioporadny Českého rozhlasu Hradec Králové byla ve středu 6. srpna 2014 Anna Hýžová. Představila Školu živé stravy. Jinak řečeno - Vitariánství jako Cesta aneb živá strava nebo-li raw food. Zajímavá osobnost je Hostem Radioporadny Českého rozhlasu Hradec Králové každý všední den po 11 hodině.

Raw guláš

Recepty na živou stravu od Anny Hyžové:

Rajčata v estragonu

Okurková polévka
Suroviny na 1 porci: 150 g okurky, 10 g řapíkatého celeru, 1 g česnek, 1/4 lžičky kurkumy, čerstvý libeček 3 lístky, kopr snítka, 50 ml voda
Vše zmixujeme
16 g jarní cibulka - do polévky nakrájet na kroužky + trochu rukoly
Obsahuje 90% vody, 2,5 %cukru a minerály a vitamíny, především vitamín C. Po zpracování okurku hned jíme, neboť dochází rychle ke ztrátě vitamínu C. Pročišťuje celkově organismus a povzbuzuje ledviny. Působí příznivě a hojivě na pokožku.

Raw guláš
Suroviny na 1 porci: 80 g cukety, 5 g sušených rajčat - namočit na cca 2 hod - jsou-li už zralá čerstvá, tak 1 čerstvé, 20 g červené papriky, 3 g česneku, špetka chilli, 0,5 g pískavice, 50 ml vody, 1 lžíce olivového oleje
Vše zmixujeme.
Nakrájíme na kostky: 30 g červené papriky, 30 g cukety - neloupat, 30 g žampionu nebo hlívy
10 g jarní cibulky - nakrájíme na kolečka
10 g červené cibule - nakrájíme na proužky
Vmícháme do umixované směsi.
Příloha: raw chlebíček, pohankový knedlík
Je potřeba, aby měl guláš „štych“ - byl ostřejší česnekem, cibulí a chilli. Cuketa má minimální obsah kalorií a vysoký obsah minerálů. Příznivě působí na srdce, ledviny, trávicí ústrojí. Zvláště slupky cuket obsahují karoteny a hořčík, jejichž přítomnost přispívá ke správné funkci buněčných jader a činnosti buněk. Zvyšuje peristaltiku střev, proto pomáhá při tzv. střevní ochablosti i při zácpě, prospívá rovněž sliznicím střev.

Rajčata v estragonu
Suroviny: 4 stroužky česneku, 2 snítky čerstvého dobromyslu, 4 snítky čerstvého estragonu, 1 lžička pepře, 2 lžíce olivového oleje, šťáva z 1 citronu, 6 rajčat
Ingredience smícháme. Rajčata nakrájíme podélně na čtvrtky a vložíme do marinády. Necháme marinovat minimálně 4 hod.
Rajčata lze přidat k cuketovým rolkám, cuketovým nudlím, nebo k salátu, nebo jen tak.
Nezralé (zelené) plody rajčete mohou způsobit otravu organismu - velké množství solaninu - toxická látka (v lilkovitých rostlinách, např. brambory) - je to přirozená ochrana rostlin před škůdci.
Zralá rajčata jsou bohatá na beta karoteny a vitamín C, v trochu menší míře obsahují také vitamín B, lykopeny, chrom a draslík. Z více než 90 % tvoří voda, cca 5 % sacharidů a 2,5 % bílkovin. Májí vysoký podíl vláknin, naopak tuk neobsahují téměř žádný.