70 let už křižují Hradec Králové trolejbusy. Dopravní podnik na výročí vypraví historické vozy

Aleš Hudeček sedí v Hradci Králové za volantem moderního trolejbusu s označením 30TR
Aleš Hudeček sedí v Hradci Králové za volantem moderního trolejbusu s označením 30TR

V ulicích Hradce Králové už 70 let jezdí trolejbusy. Vůbec poprvé je dopravní podnik nasadil v první polovině května 1949. Od té doby na různých linkách trolejbusy najezdily miliony kilometrů. Při příležitosti výročí plánuje hradecký dopravní podnik vypravit speciální historickou linku číslo 70.

90 let křižuje Hradec Králové veřejná doprava. Gočár plánoval pro město tramvajovou linku

Historické a moderní vozy Dopravního podniku města Hradec Králové

Autobus, trolejbus i stále populárnější elektro-bus. Tím vším se můžete po Hradci Králové svézt veřejnou dopravou. A možná si ani neumíme představit, že by taková hromadná doprava v našich městech neexistovala. V Hradci Králové už funguje dokonce neuvěřitelných 90 let.

„Před sebou mám moderní palubní desku, displej s různými informacemi," řidič Aleš Hudeček sedí za volantem moderního trolejbusu s označením 30TR. Je to nejnovější stroj, který hradecký dopravní podnik má.

Za svou více než dvacetiletou kariéru ale jezdil i se staršími stroji.
„Měl jsem možnost jezdit s trolejbusem TR9, byla možnost se v něm jen tak krátce svézt. Vždy, když zaslechnu nějakou zmínku: jé, to je hezké, škoda, že už to nejezdí, tak to může opravdu řici jen někdo, kdo za tím volantem nestráví 8 až 10 hodin v kuse."

Řidič průměrně v hradeckých ulicích ujede za službu 120 kilometrů

Vůbec poprvé mohli cestující do trolejbusu v Hradci Králové nastoupit v květnu 1949.

„V květnu 1949 vyjela poprvé pravidelná linka na trase Hlavní nádraží a Nový Hradec Králové. Za několik měsíců potom začala jezdit další linka. Zabezpečovaly to čtyři vozy VEKTRA," vysvětluje František Meduna z královéhradeckého dopravního podniku.

Historická fotografie vozů městské hromadné dopravy v Hradci Králové

Podnik do současnosti vystřídal 200 kusů trolejbusů různých typů.
„Jsou města, která tu trolejbusovou dopravu úplně zrušila, nebo jsou města, která ji dvakrát, třikrát zavedla a potom zase zrušila. Hradec Králové má tu výhodu, že je tam těch 70 let kontinuálně."

Hradec Králové bude městem s nejzelenější dopravou. Dopravní podnik nakoupí elektrobusy

Královéhradecký dopravní podnik testuje takzvané rychlodobíjení elektrobusů

Nový ředitel Dopravního podniků města Hradce Králové Zdeněk Abraham má za sebou prvních pár týdnů ve funkci. Podle vlastních slov převzal vedení firmy, která je ve výtečné kondici a která je v řadě ohledů o krok dál, než další podobné organizace v republice. 

Ročně najezdí trolejbusy po Hradci Králové zhruba 1 a půl milionu kilometrů. K výročí dopravní podnik vypraví historické stroje.

„Budeme mít osm historických strojů, z toho budou čtyři trolejbusy a čtyři autobusy. Nejstarší trolejbus je z roku 1965, nejstarší autobus je z roku 1951," dodává František Meduna.

Všechny vozy budou v Hradci Králové jezdit v sobotu 18. května a to na speciální lince číslo 70.

Spustit audio

Související