380 milionů, zhruba o třetinu víc než letos, na fungování hradeckého dopravního podniku v roce 2023

8. prosinec 2022 08:36

Hradec Králové bude městská hromadná doprava stát v příštím roce skoro o třetinu víc oproti původnímu rozpočtu na letošek. Rozhodla o tom rada města. Podrobnosti zjišťoval reportér Jakub Vik.

Proč město dopravnímu podniku navýšilo příspěvek o tak velkou částku?

Čtěte také

Částka je navýšena zhruba o 86 milionů korun oproti původnímu rozpočtu na letošek. I ten se ale musel v průběhu letošního roku upravit. Navýšení má pokrýt ztráty způsobené růstem cen energií, náhradních dílů nebo také opravárenských prací.

Pokračuje první náměstek primátorky zodpovědný za dopravu Miroslav Hloušek z ODS. „Samozřejmě i mzdových prostředků, protože nám jde o to, udržet řidiče dopravního podniku. Rozhodně nechceme, aby odcházeli.“

Navýšení prostředků město pokryje ze svých rezerv.

Chystá se nějaké zdražení jízdného?

V tuto chvíli žádné zdražení není v plánu. Navýšením příspěvku dopravnímu podniku se právě město chtělo vyhnout zvýšení jízdného.

Čtěte také

Náměstek Miroslav Hloušek z ODS řekl, že chce nejdříve nechat zpravovat analýzu hospodaření dopravního podniku. „V této chvíli, než proběhne analýza hospodaření, tak nepřipadá v úvahu nějaké zvýšení jízdného.

Analýzu chce mít město hotovou do poloviny příštího roku. A podle ní se pak chce rozhodnout, jestli hromadnou dopravu v Hradci Králové nechá na stávající úrovni, případně jestli ji nějakým způsobem rozšíří.

Jak je to s dopravou do přilehlých obcí?

Zatím nadále platí, a také v příštím roce bude platit, smlouva se šesti obcemi v okolí Hradce Králové. V poslední době starostka Stěžer Dagmar Smetiprachová odřekla čtyři spoje.

Čtěte také

Podle náměstka primátorku Lukáše Řádka z ODS je ale pro město cílem spojení s okolními obcemi zachovat nebo dokonce i rozšiřovat. „Výhody, proč by měla být hromadná doprava i do okolních obcí, nemají jen ony samotné obce, ale především Hradec Králové. Protože tady opravdu dochází dvakrát denně téměř ke stěhování národů.

„I kvůli vysoké ceně bydlení v krajském městě mnoho lidé bydlí na periferiích a v okolních obcích. A pokud budou upřednostňovat individuální automobilovou dopravu, mimo jiné proto, že nebudou mít dobrou dopravní obslužnost, tak to přináší dvakrát denně extrémní dopravní problémy v Hradci, dodal Lukáš Řádek.

Na závěr ještě doplním, že částečnou revizí by podle náměstka Miroslava Hlouška z ODS by také mohl projít jízdní městské hromadné dopravy, která od letošního léta funguje v takzvaném taktovém režimu.

autoři: Jakub Vik , baj
Spustit audio

Související