Malou Paříž má Hradec Králové ve své Galerii moderního umění. Sama budova je uměleckým dílem

19. duben 2018

Na Velkém náměstí v Hradci Králové stojí jedna hodně zajímavá secesní budova. Kdysi tam sídlila banka nebo chcete-li záložní úvěrový ústav, pro který byla vlastně v roce 1912 postavena. Nicméně už 28 let je tam doma Galerie moderního umění.

Prestižní republikové ocenění Stavba roku 2017 získal projekt modernizace Galerie moderního umění. Budova krajské galerie na hradeckém Velkém náměstí prošla v letech 2014 - 2016 velkou rekonstrukcí za více než 120 milionů korun.

Ředitel Galerie moderního umění Tomáš Rybička je s námi ve studiu. Co je u vás aktuálního? Na co bychom mohli posluchače pozvat k vám do galerie?
Tak tím úplně nejnovějším je nová expozice galerie Vladimíra Preclíka. Ta galerie vznikla v roce 2008, kdy Královéhradecký kraj dostal darem od profesora Preclíka 54 uměleckých děl a svěřil je naší galerii, své odborné instituci. Galerie byla od roku 2008 umístěna v areálu Regiocentra a v době, kdy se připravovala rekonstrukce budovy Galerie moderního umění bylo dohodnuto, že po rekonstrukci se celý soubor přesune do naší budovy. Vyhradili jsme pro Galerii Vladimíra Preclíka krásné prostory v historickém prvním poschodí. A současně bylo dohodnuto, že soubor nemusí být vystavený celý, že ho můžeme doplňovat o díla z našich sbírek nebo ze sbírek jiných muzeí a galerií.

Takže teď to jsou portréty?
Teď to je první obměna. Jen dořeknu, že jsme navrhovali, aby se expozice každý rok proměňovala, obměňovala a zvolili jsme pro tu obměnu jarní měsíc. Teď jsme otevřeli první proměněnou expozici a kolegyně Petra Příkazká, která novou expozici připravovala, si vybrala snad jedno z nejkrásnějších období v tvorbě Vladimíra Preclíka, soubor Česká avandgarda, který vznikal na přelomu 50. a 60. let, od roku 1958 do roku 1961. A celý soubor je doplněn autoportrétem Vladimíra Preclíka ze stejné doby.

Tomáš Rybička ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Viděl jsem tam i portrét Jana Wericha. Poznal jsem ho?
Je tam. Jsou tam významné osobnosti. Jednat samozřejmě z výtvarného umění, z divadla je tam E. F. Burian, Jan Werich. Je tam i portrét Jaroslava Ježka a samozřejmě tam nemohou chybět básníci jako František Halas nebo Vítězslav Nezval.

Čtěte takéGalerie moderního umění v Hradci Králové

Strom života Vladimíra Preclíka byl i na světové výstavě Expo 67 v Montrealu. A tam se jeho jméno dostalo i vedle Pabla Piccasa například.
Ocenění pro tvorbu Vladimíra Preclíka byla celá řada. Zúčastnil se různých sochařských sympozií a také sám dlouhá léta jedno ze sochařských sympozií organizoval tady u nás v Hořicích.

Pojďme se podívat na další výstavu, to je Energie prvotní čáry. Pojďme ji trošku představit. Naše redaktorka Eva Boudová, která u vás natáčela, mi říkala, že je to plátno. Velké bílé plátno a na něm jedna jediná čára.
Ano, i takové exponáty tam máme. Musím říct, že to je další z tématických výstav, které pravidelně zařazujeme do našeho výstavního plánu. Je to výstava, která je zaměřená na gesto, rytmus a zachycení pohybu v současném českém výtvarném umění. Tématické výstavy jsou mezi návštěvníky oblíbené, protože si tam každý najde tvorbu nebo autora, jenž je mu blízký. Pokud je tam 12 autorů, tak je to samozřejmě pestřejší výstava, než když jde jen o jednoho autora.

Galerie moderního umění v Hradci Králové

Řekněte mi, co cítíte vy, když se před takové bílé plátno postavíte. Jedna čára. Jak to na vás působí?
Ptáte se naprosto přesně a dobře, protože jsou to věci, ve kterých nemůžeme hledat zachycení reality, jak tomu bylo v předcházejících etapách vývoje výtvarného umění. Jde o to nechat dílo na sebe působit. A samozřejmě některé dílo na mě zapůsobí víc, některé méně. A zrovna tak na návštěvníky. Každý si tam může najít dílo, které na něj nějak zapůsobí. A jistě se najdou i díla, která nezapůsobí tak výrazně, nebo mobou působit i třeba negativně.

Galerie moderního umění v Hradci Králové je opravdu úžasný prostor. Spočítal jsem to správně, pane řediteli, že je tam 28 let, to znamená od roku 1990?
Ano, je to správně. Od ledna roku 1990 je v této budově. Ale její kořeny sahají samozřejmě hlouběji. Naše galerie vznikla v roce 1953 a prvních 10 let měla své sídlo na zámku v Rychnově nad Kněžnou. Protože v Hradci Králové nebyly vhodné prostory pro nově vzniklou galerii. Pak se galerie vrátila v roce 1963 do Hradce králové a dlouhé léta využívala dvě křídla budovy biskupské rezidence na Velkém náměstí. Takže vlastně až do onoho roku 1990 byla galerie pořád v provizorních prostorách. Tato budova, ve které jsme dnes, je první stálé sídlo naší galerie.

Galerie moderního umění v Hradci Králové

Galerie prošla v posledních letech náročnou a nákladnou rekonstrukcí. Myslím si, že se náramně povedla a i když to byla možná trošku sázka do loterie.
My jsme měli představu, co chceme. Jednak jsme chtěli rehabilitovat budovu, odstranit některé necitlivé zásahy, které tam v průběhu let vznikly. A pak jsem chtěli vytvořit vhodné podmínky pro ukládání a vystavování uměleckých děl. A zlepšit podmínky pro návštěvníky. Jak se to povedlo, mohou návštěvníci sami posoudit.

A co říkají, když se k vám přijedou podívat?
Návštěvníci, alespoň ti, se kterými jsem já v kontaktu nebo se skupinami, které sem za těch 15-16 měsíců provázel, mají reakce velmi příznivé. Návštěvníkům se líbí nejen sbírky, ale i prostředí, ve kterém sbírky vystavujeme. Říkají, že se tam dobře cítí, že je to prostředí, do kterého se budou rádi vracet. A to je to, co chceme slyšet. Protože po těch letech příprav to je vlastně rekonstrukce. A přeci jen to byla trošku nejistota. My jsme věděli, co chceme, ale nevěděli jsme, jestli se to povede. Tak teď víme, že se to povedlo.

Galerie moderního umění v Hradci Králové

Prostor je tam opravdu úžasný. Vzdušný, volný. Celý střed budovy šel pryč a vznikl nádherný a světlý prostor. Co vy máte nejraději na oné rekonstrukci? Co se vám nejvíc líbí?
Pro mě jsou asi nejkrásnější průhledy z jedné části expozice do druhé. Z jedněch výstavních prostor, kde se můžu podívat třeba z výstavního sálu, kde je český surrealismus, zpátky do počátku 20. století. Ty průhledy jsou úžasné, protože je tam možnost srovnání. Vidět současně obrazy z různých období.

Sama budova je teď uměleckým dílem.
To ano. Jak ta historická podlaží, kde jsou pozdně secesní ornamenty, výzdoba, vitráže a to vše, co prošlo rukama restaurátorů, tak i ty nově vytvořené prostory ve vyšších patrech. Tady musím říct, že to je zásluha především architekta Pavla Tušla, který je autorem architektonické koncepce. A pak je potřeba říct, že na rekonstrukci se podílely stovky lidí nejrůznějších profesí. Projektanti, památkáři, projektoví manažeři, dělníci, zedníci. Každý z nich má svůj podíl na tom, jak galerie dnes vypadá.

Galerie moderního umění v Hradci Králové

Tak se přijďte určitě na Galerii moderního umění v Hradci Králové podívat. Na samotnou budovu, na úžasné výstavní prostory podívat. Co chystáte v nejbližší době pro návštěvníky?
Nejbližší velkou akcí bude Královéhradecká muzejní noc. To bude v pátek 18. května od 18:00 do 24:00 hodin. A bude nejen v Galerii moderního umění, ale i v dalších místech. Jde celkem o 8 návštěvních míst. Ta letošní Královéhradecká muzejní noc je tak trošku zvláštní, protože bude bez muzea. Historická budova muzea je uzavřená, opravuje se rekonstruuje se. Ale muzeum se podílí i na letošní muzejní noci a to sice Muzeem války 1866 na Chlum.

Na léto plánujete další výstavy. Třeba od června do září výstavy Otakar Slavík - Radost z malby nebo Paříž krásná a inspirující. Mimochodem Paříž, to je středobod umění.
Toho moderního určitě. Jaké jsou podobny umění v Paříži v tvorbě českých výtvarných umělců, na to se mohou návštěvníci přijít podívat přes léto.

Tomáš Rybička ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové spolu s Jakubem Schmidtem

My jsme moc rádi, že tady v Hradci Králové máme takovou malou Paříž v podobě Galerie moderního umění. A její ředitel Tomáš Rybička nás tam pozval. Pane řediteli, děkujeme, ať se daří!

autoři: Milan Baják , jak
Spustit audio

Související