Keramička Jana Hlináková zanechala svou stopu v obnovené historické dlažbě kostela na Zelené hoře

12. květen 2022

Na další rozhlasovou Návštěvu jsme se vydali s redaktorkou Romanou Joudalovou a keramičkou Janou Hlinákovou na Vysočinu do poutního areálu Zelená hora ve Žďáru nad Sázavou. Kostel sv. Jana Nepomuckého se zase skví v celé své kráse.

Toto krásné, slavné a mystické místo prochází rozsáhlou rekonstrukcí. Zcela dokončena už je obnova kostela sv. Jana Nepomuckého. Na rekonstrukci jeho historické dlažby se podílela také keramička Jana Hlináková, pro kterou spolupráce na tak významném projektu znamenala vrchol její profesní kariéry.

Výjimečnost poutního areálu na Zelené hoře tvoří celá mozaika unikátů. Dlažba je jedním z nich.

Poutní kostel Svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře u města Žďár nad Sázavou patří mezi nejvýznamnější stavby barokní gotiky architekta Jana Blažeje Santiniho-Aichela.

Čtěte také

Tento vrcholný Santiniho výtvor byl roku 1994 zařazen na Seznam světových kulturních a přírodních památek UNESCO.

Byl vybudován v letech 1720-1722 k oslavě Jana Nepomuckého jako mocného patrona a světce. Ústřední kostel i ambit, který jej obklopuje, odkazují k době, v níž světec žil, působil a byl umučen.

Konstrukce kostela vychází z geometrie kruhu, přičemž mnohonásobně opakuje číslo pět jako odkaz na pět hvězd Jana Nepomuckého, které se podle legendy objevily nad jeho mrtvým tělem. Kolem kostela byl vybudován na půdoryse složeném z deseti úseků kružnic prstenec ambitů s pěti pětiúhelnými kaplemi a pěti branami.

Také mozaiková keramická dlažba vychází z čísla 5

Poutnímu kostelu vrátili restaurátoři původní vzhled. V celé své původní kráse teď návštěvníci uvidí hlavní oltář, proměnou prošla velká okna v druhém patře kostela a celá podlaha. Změna je nepřehlédnutelná. Nepůvodní mramorová dlažba našla využití v ambitu.

Mozaiková podlaha

V kostele byla zrekonstruována původní dlažba z keramických dlaždic, na jejíž výrobu Jana Hlináková jako technolog dohlížela. Také mozaika, do které jsou dlaždice poskládány, vychází z čísla pět. Přesně uprostřed prostou je položena dlaždice ve tvaru pětiúhelníků, od níž se vzor rozbíhá do pěti směrů s geometrickou přesností až ke stěnám kostela.

Adrenalin do poslední chvíle…

Zda se podaří napojit nově vyrobené dlaždice na zbytky původní dlažby z počátku 18. století v kostele sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře tak, aby po položení dlažby vše přesně vyšlo, nebylo jasné až do poslední chvíle. Keramická hlína při zpracování, schnutí a výpalu totiž mění svůj objem.

Hra světel

Bylo potřeba vyrobit více než 2000 dlaždic různých tvarů a barev a sesadit je do mozaiky na podlaze s tolerancí pouhých milimetrů. Podařilo se a pohled na mozaiku dlažby z výšky ochozu kostela je dechberoucí.

V dílně jako v prádelně…

Výroba dlaždic pro rekonstrukci podlahy kostela na Zelené hoře trvala celému týmu lidí více než rok. Pracovalo se v dílně na výrobu kamnářských kachlí v Březí nad Oslavou, která byla upravena pro potřeby tohoto projektu. Nejnáročnější na čas i prostor bylo sušení dlaždic připravených pro výpal v keramické peci.

V zimním období to vyžadovalo intenzivní vytápění dílny, kde to často vypadalo jako v prádelně, a současné větrání, aby se vlhkost ze vzduchu dostala ven. Také manipulace s polotovary byla velmi náročná, každá dlaždice váží kolem deseti kilogramů a dlaždice je potřeba neustále otáčet a přenášet z místa na místo.

Jak se to dělá…

S keramičkou Janou Hlinákovou jsme si při natáčení rozhlasové Návštěvy prošli celý technologický postup výroby keramických dlaždic tak, jak je pro kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře dělali mistři svého řemesla na počátku 18. století.

Zelená hora stavitele Jana Blažeje Santini-Aichela

Bylo to dobrodružství, ale výsledek se dostavil a návštěvníkům nově zrekonstruovaného kostela sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře bere dech. Je to rozhodně také skvělý tip na výlet. Tak snad jsme vás k němu inspirovali.

autoři: Romana Joudalová , baj
Spustit audio

Související